måndag, juli 28, 2008

Jag och min inlärning

Det finns väldigt få saker som verkligen sätter sig i mitt huvud.
Jag kan läsa en hel bok på flera hundra sidor och sedan bara komma ihåg en enda sak som intresserade mig.
För ett tag sedan så läste jag i en bok om barn.
Barn är ju i och för sig något som intresserar mig, men just nu så fick jag upp en grej som jag lärde mig. Jag läste det en gång och kommer aldrig glömma bort det.
Det finns någonting som heter "häxmjölk".
Häääääxmjööööööölk.
Jag hade aldrig hört det förut, aldrig vetat om att något sådant kunde inträffa och det är intressant!
Under förlossningen så har kvinnan en jädra massa hormoner i kroppen som säger till att "nu jävlar ska du få unge, kvinna!" Och så pumpas det runt hormoner, bland annat hormoner som sätter igång mjölkproduktionen. En del av dom hormonerna kan föras över till bebisen genom navelsträngen. Tjohejsan hoppsan säger det och så har man en unge med mjölkhormoner som säger åt bebisens kropp att producera mjölk. Bebisens bröstkörtlar svullnar upp och det bilads en sorts mjölk, häxmjölk.

Inga kommentarer: