torsdag, september 11, 2008

Benhinneinflammation

"Om man har överbelastat underbenets muskler genom att till exempel springa eller gå mer än vanligt, kan benhinnorna där musklerna fäster bli inflammerade och göra ont."

Om man är som mig, och inte rör på sig i onödan, kan vad som helst utlösa en otrolig smärta i smalbenen.
I förrigår var jag ute och gick snabbt i regnet runt hela Gärdet i Stockholm. Jag gick från Gustav Adolfs-parken till Äventyrsparken som ligger nedanför Kaknästornet.
Det blåste, det var kallt och det regnade och klockan tickade. Jag nästan småsprang fram med barnvagnen och kunde inte gena genom Gärdet, för det var för tungt med vagnen som bara slirade fram i träningsspåren.
Just då när jag utövar denna hysteriska promena känns det rätt så bra, jag nästan flyger fram och det gör inte ont någonstans.
Men igår när jag vaknade.. Aj, aj, aj!
Det gör så ont!

I smalbenet sitter vårat skenben, längst med detta skenben sitter en lång muskel som heter Tribialis. Det är den här muskeln som man i vissa fall vill slita bort från sina ben, för att slippa denna smärta!
Tribialis har ingen uppgift att driva oss framåt men hjälper till att lyfta våran fot uppåt. När den lyfter foten uppåt så drar muskeln ihop sig och går eller springer man för hårt på sina hälar slås foten ner väldigt hårt, vilket får muskeln att stäckas ut överraskande snabbt. En reflex i muskeln svarar med en kraftig muskelkontraktion. Det är den här snabba kontraktionen som leder till ömhet i musklerna och möjligen även till skador i muskler, senor eller vävnad.

Fotvalvets utformning kan spela roll, så det kan underlätta om man har ett par bra skor, och att man inte överanstränger sig. Speciellt inte på hårda underlag, som t.ex. asfalt.

Besvären går för det mesta över av sig självt efter några dagar, men om dom inte gör det kan man söka hjälp hos en läkare.

"Man bör vila från den aktivitet som har utlöst besvären till dess att man inte längre har ont."
Stackars klena lilla jag, jag kan inte ens gå utan att få ont någonstans.
Smärtan känns så knäpp också, nästan som träningsvärk, men ändå inte. Jag härdar ut.

Inga kommentarer: